شاید نام آپنه خواب را نشنیده باشید؛ اما ممکن است بارها در خواب این حالت را تجربه کرده یا در دیگران آن را تشخیص داده باشید. آپنه خواب چیست و چه علائمی دارد؟ این سؤالی است که ممکن است برایتان پیش آید. در ادامه بیشتر با آپنه و درمان آن آشنا می شوید.

آپنه خواب چیست و چه علائمی دارد؟

آپنه یا تنگی نفس در خواب حالتی است که فرد در زمان خوابیدن ممکن است بارها دچار وقفه تنفسی شود. با توجه به این که تنفس برای تمام ارگان های بدن اهمیت بالایی دارد، واکنش بدن به این وقفه نیز شدید خواهد بود. علائم آپنه خواب شامل خرناس کشیدن، پریدن از خواب، کابوس و احساس پرت شدگی از ارتفاع و مواردی از این قبیل هستند. با توجه به نوع آپنه و دلیل آن، ممکن است علائم نیز متفاوت باشند. در هر صورت واکنشی که بخش های مختلف بدن به قطع شدن تنفس نشان می دهند، علائم آپنه خواب را نشان می دهند.

انواع تنگی نفس و آپنه در خواب

درمان و پیشگیری از آپنه خواب

باید بدانیم که دلیل آپنه خواب چیست تا بتوان برای رفع آن اقدام کرد. چند نوع آپنه وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

• آپنه انسدادی در خواب: در این نوع تنگی نفس در خواب، دلیل قطع تنفس، انسداد در سیستم تنفس بالای ریه است. ممکن است عفونت های ریه و نای، گرفتگی گلو، بیماری های انسداد دستگاه تنفسی و… سبب ایجاد این مشکل شوند.
  • آپنه مرکزی: آپنه خواب مرکزی نشان دهنده اختلال در عملکرد مغز است. سیستم ساقه مغز که کنترل تنفس را بر عهده دارد ممکن است به علت وجود بیماری های مختلف به خوبی کار نکند و گاهی تنفس را دچار اختلال کند. این مشکل در نوزادان بسیار رایج است و گاهی مرگ نوزادان را هم در سنین پایین به همراه دارد.
  • آپنه خواب ترکیبی: یکی دیگر از دلایل آپنه و تنگی نفس در خواب می تواند شامل هر دو علت قبلی شود. به خصوص در سنین بالا که بیماری های بیشتری سراغ فرد می آیند، آپنه انسدادی و مرکزی ممکن است با هم رخ دهند.

درمان و پیشگیری از آپنه خواب

بعد از این که متوجه شدید دلیل آپنه خواب چیست، نیاز است تا برای درمان اقدام کرد. قطعاً پیشگیری از آپنه خواب بهتر از هر درمانی خواهد بود. به همین علت سبک زندگی سالم و جلوگیری از ایجاد بیماری های قلبی، عروقی، تنفسی و مغزی بهترین راهکار است. با این حال در سنین بالا یا برای افرادی که دچار مشکل آپنه خواب هستند، راهکارهایی وجود دارد. استفاده از بالش مناسب، بالا بودن سر در هنگام خواب، بیرون آوردن دندان های متحرک در هنگام خواب، صرف شام حداقل دو ساعت قبل از خواب و… می تواند بروز آپنه در خواب را کاهش دهد. با این حال بهتر است افرادی که به این مشکل دچار هستند، حتماً به پزشک و روانپزشک مراجعه کنند. در این صورت با بررسی و تشخیص دلیل آپنه، درمان مشاوره ای یا دارویی شروع می شود. حتی ممکن است نیاز به CPAP در هنگام خواب باشد تا فرد دچار ایست تنفسی طولانی مدت نشود.