اختلال شخصیت مرزی چیست؟

اختلال شخصیت مرزی، نوعی اختلال شخصیتی ناپایدار عاطفی است که به عنوان نوعی بیماری ذهنی نیز تلقی می‌‌شود. در این بیماری خلق و خو ناپایدار شده و افراد مبتلا می‌‌توانند در مواقع مختلف، بی‌پروا عمل کنند. شخصی که دچار این بیماری می‌‌شود، به طور قابل توجهی از نظر طرز فکر، درک، احساس یا ارتباط با دیگران با یک فرد معمولی متفاوت می‌‌گردد. در این نوع اختلال شخصیتی، احساس فرد نسبت به خود و دیگران تغییر پیدا می‌‌کند و در زندگی روزمره نیز دچار مشکلات متعدد می‌‌شود.
این مشکلات شامل الگویی از روابط ناپایدار و شدید هستند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی، از جدان شدن و تنهایی بسیار ترس دارند. این افراد حتی اگر بخواهند روابط عاشقانه داشته باشند، گاهی از ترس رها شدن دچار نوسانات خلقی و عصبانیت می‌‌شوند. این اختلال اغلب در اوایل بزرگسالی شروع می‌‌شود، اما وضعیت بحرانی‌ تر معمولا در سنین جوانی بروز پیدا می‌‌کند. در سنین جوانی نوسانات خلقی، عصبانیت و دیگر رفتارهای این چنینی بیشتر است که با افزایش سن بهتر می‌‌شوند. اما مسائلی مثل ترس از رها شدن یا خود انگاری ممکن است همچنان ادامه داشته باشد.

اختلال شخصیت مرزی

نشانه های شخصیت مرزی

 

دلایل بروز اختلال شخصیت مرزی

مانند دیگر بیماری‌ های روانی، دلایل بروز بیماری اختلال شخصیت مرزی به طور کامل مشخص نشده است. اما گاهی عوامل محیطی مثل کودک آزاری یا بی‌ توجهی، ممکن است موجب بروز این بیماری شود. البته بر حسب تحقیقات بر روی دوقلوها، نتایج بیانگر این است که گاهی این اختلال شخصیتی ممکن است ژنتیکی و ارثی باشد. همچنین در برخی مواقع این بیماری، به شدت با سایر شرایط سلامت روان در بین اعضای خانواده مرتبط است و ممکن است نشات گرفته از یک موضوع خاص باشد.
اما دیگر عاملی که ممکن است جزء دلایل بروز اختلال شخصیت مرزی باشد، تغییرات در مغز است. برخی تحقیقات نشان داده‌ اند که تغییرات در نواحی خاصی از مغز می‌‌تواند بر احساسات، پرخاشگری و خود انگاری شخص تاثیر بگذارد. هنگامی که شخص دوران کودکی پر استرسی داشته باشد، ممکن است به این بیماری مبتلا شود. اغلب افرادی که در هنگام کودکی تحت آزار جنسی قرار گرفته‌ اند، در دوران جوانی دچار این نوع مشکلات سلامت روان می‌‌شوند. بنابراین می‌‌توان گفت که روابط خانگی ناپایدار، می‌‌تواند دلیل مهمی برای بروز این اختلال باشد.

اختلال شخصیت مرزی
شخصیت مرزی

علائم اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت مرزی یک بیماری ذهنی است که بر احساس فرد نسبت به خود و ارتباط با دیگران تاثیر بسیاری می‌‌گذارد. اما بروز این بیماری با علائمی همراه است که این علائم شامل موارد زیر هستند.
ترس شدید از رها شدن: گاهی این علامت، دربرگیرنده اقدامات شدیدی برای حفظ شخص همراه می‌‌شود که هم خود شخص و هم دیگران را آزار می‌‌دهد.
الگوی روابط ناپایدار و شدید: گاهی شخص باور می‌‌کند که فرد مقابل او کامل است. اما ممکن است به طور ناگهانی احساسش تغییر پیدا نموده و باور کند که به اندازه کافی به او اهمیت داده نمی‌‌شود.
تغییرات شدید در دیدگاه نسبت به خود: این تغییر شامل تغییر در اهداف‌ ها، ارزش‌ ها و همچنین کم شمردن ارزش‌ های خود است.
بروز رفتارهای مخاطره آمیز: پیدایش یکباره رفتارهایی مثل رانندگی خطرناک، ترک کردن ناگهانی یک شغل خوب، رابطه‌ جنسی نا ایمن و قمار از علائم شروع اختلال شخصیت مرزی هستند.
عدم توانایی کنترل خشم: فرد مبتلا به این بیماری ممکن است هنگامی که شرایط خارج از کنترل او باشد، خیلی سریع عصبانی شود و حتی به خود یا دیگران آسیب برساند.

کلام پایانی

بیماری اختلال شخصیت مرزی نوعی بیماری است که شخص از نظر عاطفی بی‌ ثبات بوده و احساسات ناپایداری دارد. این بیماری که می‌‌تواند ناشی از زندگی در یک محیط مخرب یا حمایت ناپایدار خانواده باشد، با شناخت به موقع قابل درمان است. پس تشخیص زود هنگام می‌‌تواند، کیفیت زندگی طولانی مدت فرد را بهبود ببخشد و در ایجاد روابط پایدار به او کمک نماید.

بیشتر بخوانید: راه های درمان بیماری روان تنی

به این مطلب امتیاز دهید

نظر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *