حرف زدن در خواب به چه معناست؟

حرف زدن در خواب یک اختلال نسبتاً شایع است که حدود ۶۷ درصد از افراد را تحت تاثیر قرار می‌‌دهد. حرف زدن در هنگام خواب ممکن است به صورت صحبت کردن با صدای بلند، زمزمه کردن یا تولید برخی صداهای عجیب در طول خواب باشد. صحبت کردن در خواب بیشتر به فاصله کوتاه ۳۰ ثانیه‌ ای رخ می‌ دهد. در واقع صحبت کردن جزء رفتارهای غیر عادی در طول خواب است که در هر مرحله از خواب می‌ تواند بروز پیدا نماید. این بیماری بیشتر در بین کودکان و نوجوانان شایع است. لازم است بدانید که علت حرف زدن در خواب کودکان و نوجوانان با عواملی مانند استرس و کم خوابی ارتباط مستقیم دارد.
نه تنها در کودکان، بلکه در بزرگسالان نیز گاهی حرف زدن در خواب اتفاق می‌افتد. باید بدانید که به طور معمول صحبت کردن در خواب دلیلی برای ایجاد نگرانی یا تشخیص یک بیماری نیست. اما گاهی اوقات ‌می‌تواند با سایر اختلالات شبانه مثل راه رفتن در خواب یا وحشت‌ های شبانه همراه باشد. زمانی که صحبت کردن در خواب با علائم نگران کننده دیگری همراه شود، توصیه می‌‌گردد که حتماً با یک روانپزشک مشورت کنید. روانپزشکان با ایجاد نمودن شرایط زمینه‌ ای جدید و تغییرات سبک زندگی، روش‌ های مناسبی را برای بهبود خواب ارائه می‌‌دهند.

علت حرف زدن در خواب

دلیل حرف زدن در خواب

علت حرف زدن در خواب چیست؟

علت حرف زدن در خواب هنوز به طور کامل مشخص نشده است. اما بعضی از پژوهشگران این تئوری را مطرح می‌‌نمایند که ممکن است صحبت کردن در خواب، با اضطراب و استرس یا کمبود خواب ارتباط داشته باشد. اما در برخی مواقع، اختلالات خواب با موارد زیر نیز مرتبط است.

راه رفتن در خواب
شاید برایتان جالب باشد بدانید که حرف زدن در خواب گاهی با راه رفتن در خواب ارتباط دارد. اغلب افرادی که در خواب راه می‌‌روند، به طور همزمان در خواب صحبت می‌‌کنند.
وحشت‌ های شبانه
گاهی کابوس‌ های شبانه دیگر علت حرف زدن در خواب هستند. کابوس های شبانه که با لگد کوبیدن و فریادهای وحشتناک همراه می‌باشند، بیشتر در کودکان رخ می‌‌دهند. به هنگام بروز وحشت‌ های شبانه، ممکن است فرد با چشمان باز بنشیند و صحبت کند، اما در حالت بیداری نباشد. در این مواقع فرد پس از بیدار شدن، هیچ یک از اتفاقات را به یاد نمی آورد.
خوابگویی
بین خواب و سلامت روان، ارتباط مستقیمی وجود دارد. تحقیقات نشان داده است که علت حرف زدن در خواب ممکن است اختلالات روانپزشکی و خوابگویی باشد. افرادی که به اختلال استرس پس از حادثه مبتلا هستند، بیشتر در خواب صحبت می‌‌کنند.

علت حرف زدن در خواب

صحبت کردن در خواب

درمان‌ هایی برای کاهش صحبت کردن در خواب

از نظر روانپزشکان، حرف زدن در خواب یک بیماری خوش خیم در نظر گرفته می‌‌شود. بنابراین معمولاً به خودی خود نیاز به هیچ گونه درمانی ندارد. اما اگر شما جزء افرادی هستید که در خواب صحبت می‌‌کنید و به دنبال علت حرف زدن در خواب خود هستید، بهترین راه حل این است که از یک روانپزشک مشاوره بگیرید. البته گاهی با تغییر در سبک زندگی و رعایت چند نکته به هنگام خواب، ممکن است کیفیت خواب شبانه شما بهبود پیدا نماید و صحبت کردن در خواب نیز کمتر شود.
برای اینکه بتوانید خواب بهتری داشته باشید و به هنگام خواب حرف نزنید، باید برنامه خواب ثابتی داشته باشید. همچنین به هنگام رفتن به تخت خواب، دمای اتاق خواب را برای خوابیدن کاهش دهید. خنک بودن فضای اتاق خواب، می‌‌تواند یک روش ایده‌ آل برای ایجاد خواب با کیفیت باشد. بهتر است در زمان خوابیدن، اتاق خواب خود را تاریک نگه دارید. همچنین محیط خواب شما باید بدون سر و صدا باشد. به حداقل رساندن نورهای آبی که خود مختل کننده خواب هستند مانند صفحه نمایش گوشی‌ های هوشمند و رایانه، می‌‌تواند یک راهکار موثر برای به وجود آوردن خواب راحت و کاهش حرف زدن به هنگام خواب باشد.

بیشتر بخوانید: آیا می‌دانید اختلال شخصیت مرزی چیست؟

به این مطلب امتیاز دهید

نظر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *