چالش‌ها و مشکلات مراقبین بیماران آلزایمر

مراقبت از عزیزان مبتلا به آلزایمر، یک مسئولیت سنگین و اغلب طاقت‌فرسا است. درحالی‌که توجه زیادی به بیماران و مشکلات آنها می‌شود، به مشکلات مراقبین بیماران آلزایمر توجه زیادی نمی‌شود. مراقبان با چالش‌های زیادی چه از نظر احساسی و چه فیزیکی، روبرو هستند. مراقبت از فرد مبتلا به آلزایمر می‌تواند تجربه‌های طاقت‌فرسا، منزوی‌کننده باشد که اغلب منجر به فرسودگی شغلی می‌شود. این مقاله به بررسی چالش‌هایی می‌پردازیم که مراقبان با آنها مواجه هستند.

مراقبان بیماران آلزایمری

تعداد سالمندان در جهان رو به ‌افزایش است و آنها درگیر مشکلات و بیماری‌های جسمی و روحی متعددی هستند. شایع‌ترین بیماری در بین سالمندان دمانس یا آلزایمر است. این بیماری، بر مغز فرد تأثیر گذاشته و می‌تواند افکار، رفتار و قدرت تکلم آنها را نیز، با مشکلاتی مواجه کند. همچنین، آزادی عمل سالمندان را سلب کرده و باعث می‌شود که به مراقبان خود بسیار وابسته شوند. نیازمندی زیاد بیمار و همچنین، پیچیده بودن این نیازها باعث می‌شود که مراقبان آنها استرس و ناراحتی‌های بسیار زیادی را تجربه کنند.

مشکلات مراقبین بیماران آلزایمر

مراقبان بیماران آلزایمری باید در وهله اول اطلاعات خوبی درمورد این بیماری کسب کنند. آنها باید با نیازهای اساسی بیمار خود آشنا باشند و به‌دقت آنها را تحت‌نظر بگیرند. آنها با انجام این کار، متوجه زوال عقل بیمار می‌شوند و این حقیقت می‌تواند فشار عاطفی زیادی به آنها تحمیل کند. مراقبت از فرد مبتلا به آلزایمر، می‌تواند منجر به احساس غم، اندوه و ناامیدی شود. تماشای اینکه والدین، همسر یا یکی از اعضای نزدیک خانواده به‌تدریج توانایی خود را در تشخیص چهره‌های آشنا یا انجام کارهای اساسی از دست می‌دهد، بسیار دلخراش است.

مشکلات مراقبین بیماران آلزایمر

مراقبان برای ازدست‌دادن آن شخصی که قبلاً می‌شناختند، سوگواری می‌کنند.

فرسودگی شغلی

دومین مشکلات مراقبین بیماران آلزایمر، فرسودگی شغلی است. با گذشت زمان، استرس ناشی از مراقبت بیمار می‌تواند منجر به فرسودگی شغلی شود. در این حالت، مراقبان از نظر فیزیکی و عاطفی احساس خستگی می‌کنند. این مشکل در مراقبانی که شبانه‌روز در حال خدمات‌رسانی هستند، بیشتر دیده می‌شود. فرسودگی شغلی می‌تواند نشانه‌هایی از جمله تحریک‌پذیری، اضطراب و افسردگی داشته باشد. بسیاری از مراقبان می‌گویند هنگامی که نسبت به بیمار ناامید یا عصبانی می‌شوند، احساس گناه می‌کنند که این احساس، تنها فشار عاطفی بر روی آنها را عمیق‌تر می‌کند.

خستگی جسمانی

مشکلات مراقبین بیماران آلزایمر تنها شامل جنبه‌های احساسی نیست. علاوه بر فشار عاطفی، مراقبت از بیمار آلزایمری از نظر جسمی نیز، بسیار سخت است. بسیاری از بیماران برای انجام کارهای روزانه مانند حمام‌کردن، لباس پوشیدن و حتی راه‌رفتن نیاز به کمک دارند. این کارها می‌تواند از نظر فیزیکی سنگین باشند، به‌خصوص با پیشرفت بیماری که بیماران، توانایی حرکت را از دست می‌دهند. تحقیقات نشان داده است که مراقبان بیماران آلزایمری بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌هایی مانند خستگی مزمن، کمردرد و اختلالات خواب هستند. شما میتوانید برای درمان و بهبود بیشتر بیمار خود با مطب دکتر فغانی تماس بگیرید.

تعادل زندگی شخصی

یکی از سخت‌ترین مشکلات مراقبین بیماران آلزایمر، تعادل مسئولیت‌های شخصی خود با نیازهای مراقبتی بیمار است. بسیاری از مراقبان باید مسئولیت‌های کاری، رسیدگی به فرزندان یا رسیدگی به مشکلات خانه خود را نیز، انجام دهند. تلاش برای متعادل‌کردن این نقش‌های چندگانه می‌تواند استرس قابل‌توجهی ایجاد کند؛ زیرا مراقبین اغلب احساس می‌کنند که بین تعهدات خود در قبال عزیزشان و سایر وظایف شخصیشان گیر کرده‌اند. اگر مراقب شاغل باشد، باید از کار خود مرخصی بگیرد، دیر بیاید یا زودتر برود که می‌تواند بر امنیت شغلی و پیشرفت شغلی او نیز، تأثیر بگذارد. مراقبان ممکن است در خانه به دلیل گذراندن وقت با فرزندان یا همسرشان به‌جای تمرکز روی بیمار، احساس گناه کنند. این احساس گناه می‌تواند باعث ایجاد تنش در روابط خانوادگی شود، به‌خصوص اگر مراقب احساس کند که سایر اعضای خانواده او را حمایت نمی‌کنند.

مشکلات مراقبین بیماران آلزایمر

جابه‌جایی و تمیزکردن بیمار می‌تواند مراقبین را خسته کنند.

سخن پایانی

چالش‌هایی که مراقبان بیماران آلزایمری با آن‌ها مواجه هستند، چندوجهی است که شامل فشار عاطفی، خستگی جسمی، استرس مالی، انزوای اجتماعی و… است. برای حمایت از این مراقبان، شناخت بار عظیمی که بر دوش دارند، ضروری است.

بیشتر بخوانید: علایم روانشناختی آلزایمر

به این مطلب امتیاز دهید

نظر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *