آلزایمر یک بیماری نوروتروفیک مغزی است که بر حافظه، تفکر و رفتار فرد تاثیر می ‌گذارد. این بیماری معمولاً در سنین میانسالی و پیری ظاهر می ‌شود و به تدریج تشدید پیدا می کند. بیماری آلزایمر نوعی از بیماری ‌های دمانس است که تغییرات شدیدی در ساختار و عملکرد مغز ایجاد می ‌کند.

علت آلزایمر چیست؟

علت اصلی بروز آلزایمر هنوز مشخص نیست، اما عوامل ژنتیکی و محیطی می ‌توانند در بروز آن نقش داشته باشند. علائم این بیماری شامل فراموشی، کاهش توانایی زبانی و اجرایی، مشکلات در حل مسائل ساده، گمراهی در محیط آشنا و تغییرات در شخصیت و رفتار می ‌باشد. برخی از داروها و روش ‌ها می‌ توانند علائم آلزایمر را کنترل کرده و پیشرفت بیماری را کاهش دهند. در این مسیر تست آلزایمر اصفهان نیز می تواند به بیماران کمک کند.

تحقیقات در حال انجام است تا درک بهتری از آلزایمر و راه‌ های پیشگیری و درمان آن به دست آید. همچنین، مراقبت و پشتیبانی از بیماران آلزایمر و تحقیقات بر روی بهبود کیفیت زندگی آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: درمان دمانس در اصفهان

چه نوع تست هایی برای تشخیص آلزایمر انجام می شود؟

برای تشخیص آلزایمر، پزشکان و متخصصان بهداشتی از روش ‌ها و آزمون ‌های مختلف استفاده می‌ کنند. در ادامه، چندین آزمون رایج را برای تست آلزایمر اصفهان ذکر می ‌کنیم:

1. آزمون کوتاه وضعیت ذهنی (MMSE):

این آزمون، که نوعی از مصاحبه نیمه ‌ساختار مند است که برای ارزیابی شاخص عمومی شناختی فرد استفاده می ‌شود. در این آزمون، سوالاتی درباره حافظه، تمرکز، توجه و دیگر زمینه ‌های شناختی مطرح می‌ شود.

1. آزمون ساعت رابین (Clock Drawing Test):

در این آزمون، فرد مورد ارزیابی باید یک ساعت را روی کاغذ بکشد. این آزمون برای بررسی مهارت ‌های فضایی، بصری و اجرایی استفاده می‌ شود.

تست آلزایمر اصفهان

1. آزمون آلزایمر برای بررسی رفتاری (ADAS-Cog):

این آزمون شامل یکسری از سوالات و تمرین ‌ها است که برای ارزیابی حافظه، توجه، زبان، قدرت اجرایی و دیگر عملکردهای شناختی استفاده می ‌شود.

1. آزمون تصویری اجسام (Visual Association Test):

در این آزمون، معمولاً تصاویر اجسام به فرد نشان داده می ‌شود و او باید آنها را تشخیص دهد و یا به خاطر بسپارد. این آزمون برای بررسی حافظه و تشخیص درک بصری استفاده می ‌شود.

1. آزمون تصویری رابین (Visual Recognition Test):

در این آزمون، تصاویری از اشیاء و صحنه ‌ها به فرد نشان داده می ‌شود و وی باید آنها را تشخیص دهد. این آزمون برای بررسی درک بصری و حافظه‌ تصویری استفاده می ‌شود.

نکته: این آزمون ‌ها تنها بخشی از فرایند تشخیص آلزایمر هستند و همواره توسط پزشکان و متخصصان تست آلزایمر اصفهان با بررسی تاریخچه پزشکی، مصاحبه با بیمار و انجام سایر آزمون ‌ها و معاینات تکمیل می ‌شوند.

آیا علائم آلزایمر در جوانان هم رخ می دهد؟

علائم آلزایمر در برخی افراد جوان نیز مشاهده می ‌شوند، اما این موضوع نسبتاً نادر است. آلزایمر معمولاً به عنوان یک بیماری مرتبط با سن در نظر گرفته می ‌شود و بیشتر در افراد مسن و سالمند رخ می ‌دهد. با این حال، وجود موارد نادر و وراثتی از این بیماری می ‌تواند باعث بروز آلزایمر در سنین جوانتر شود.

بنابراین، در کلیت مورد عمومی، آلزایمر در افراد جوانتر مشاهده نمی ‌شود و علائم شناختی ناشی از آلزایمر به طور معمول در سنین بالاتر ظاهر می ‌شوند. اما موارد نادر و وراثتی آلزایمر می ‌تواند منجر به بروز بیماری در افراد جوانتر شود. در صورتی که شما یا کسی در خانواده تان علائم شناختی نامعمول یا نگران کننده دارید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید تا تشخیص و مدیریت مناسب را ارائه دهد.

دکتر فریبا فغانی

برای تست آلزایمر اصفهان پیشنهاد ما مراجعه به دکتر فریبا فغانی فلوشیپ روانپزشکی سالمندان از آمریکا با تخصص بسیار است. دکتر فغانی متخصص اعصاب و روان در حال حاضر به درمان بیماران اعصاب و روان بخصوص تست آلزایمر سالمندان مشغول است. برای ملاقات با دکتر می توانید در سایت ثبت نام کرده و به صورت آنلاین نوبت دریافت کنید.