متاسفانه امروزه شاهد روز افزون اختلالات شناختی هستیم. به همین دلیل ضرورت درمان اختلالات شناختی توسط متخصصین با دانش و تجربه، بیش از پیش حس می گردد. عوارض و صدمات ناشی از سبک زندگی نوین موجب بروز و تشدید بیماری هایی گشته که به شدت سلامت روانی ما را تحت تاثیر قرار داده اند.

ما در این مقاله اول به تعریف و شناخت دقیق اختلالات شناختی می پردازیم سپس به شرح درمان اختلالات شناختی متناسب با شرایط به وجود آورنده آنها.

اختلال شناختی چیست؟

ما از طریق تجربه، فکر، حواس مختلف و کنشهای ذهنی به درک و دانشی از دنیای پیرامون و همچنین خودمان می رسیم، در کل  به این فرآیند شناخت  می گوییم. برای رسیدن به این شناخت ما از توجه، حافظه، دانش، برنامه ریزی، استدلال، تصمیم گیری، درک، قضاوت، زبان و عملکرد بصری-فضایی بهره می گیریم.

اگر هر کدام از موارد بالا که برشمردیم به هر دلیلی دچار مشکل شوند ما با اختلال شناختی مواجه می گردیم. در این حالت نمی توانیم عملکرد قبلی خود را داشته باشیم به طوری که انجام برخی یا بسیاری از کارهای ساده و روتین برای ما مشکل میگردد.

درمان اختلالات شناختی چگونه است؟

درمان اختلالات شناختی در وهله اول وابسته به عامل ایجاد کننده و نوع اختلال ایجاد شده است. برای مثال اگر اختلال شناختی پیش آمده عارضه جانبی یک بیماری باشد می توان با درمان آن بیماری اختلال شناختی را نیز رفع کرد.

عفونت‌ها، سندرم‌های متابولیک، افسردگی، اختلالات تیروئید و عوارض مصرف برخی داروها از علل قابل درمان اختلالات شناختی هستند. هیچ داروی خاصی برای درمان اختلال شناختی خفیف وجود ندارد. بلکه پزشک با بکار گیری تکنیکهای درمانی مختلف موجب ارتقای وضعیت عملکردی بیمار می گردد.

درمان اختلالات شناختی در سالمندان.
درمان اختلالات شناختی در سالمندان.

در درمان اختلالات شناختی اقدامات و برنامه هایی مانند تمرینات شناختی، فعالیت بدنی مناسب، خواب مناسب، تغییر سبک زندگی و تکنیک های تمدد اعصاب می توانند تا حد زیادی نقش داشته باشند و به ارتقای سلامت شناختی فرد کمک کنند.

همچنین می توان از کاردرمانی بهره گرفت تا با آموزش راهبردهای مختلف تأثیر اختلالات شناختی بر زندگی روزمره بیمار و خانواده او را به حداقل رساند. بعلاوه روان درمانی تخصصی و همچنین حمایت روانی اجتماعی از بیماران و خانواده های آنها می تواند در مدیریت صحیح اختلال شناختی و حفظ کیفیت زندگی افراد درگیر نقش بسزایی داشته باشد.

درمان اختلالات شناختی در سالمندان

درمان اختلالات شناختی در سالمندان نیز وابسته به علل به وجود آورنده آن است. فرد به طور طبیعی در اثر کهولت سن از برخی جهات عملکردی ضعیف تر می گردد. با این وجود برخی بیماریها (آلزایمر، زوال عقل و…) و شرایط هستند که به طور خاص بیشتر افراد مسن را درگیر می کنند. هر کدام از این عوامل می توانند زمینه ای برای ایجاد اختلال شناختی گردند.

درمان اختلالات شناختی در سالمندان می تواند شامل اجرای پروسه درمانی برای بیماری هایی مانند آلزایمر، منع مصرف برخی داروها، اجرای انواع تکنیکهای توانبخشی و … بنابر شرایط خاص بیمار باشد.

با این حال برخی بیماری ها و شرایط به وجود آورنده اختلالات شناختی در سالمندان بصورت کامل قابل درمان نیستند. اما می توان با اقداماتی علائم بیماری را کاهش داد و حتی برای مدتی به تعویق انداخت. همچنین می توان شرایطی را پیش بینی و اجرا نمود که بیمار و خانواده او راحت تر به مدیریت عوارض بیماری بپردازند. بصورتی که کیفیت زندگی آنها تا حد زیادی حفظ شود.

درمان اختلالات شناختی در اصفهان

ارزیابی، تشخیص و تعیین اختلالات شناختی باید توسط متخصص صورت گیرد. برنامه درمانی نیز تا حد زیادی شخصی ساز می گردد. دکتر فغانی متخصص اعصاب و روان و درمان اختلالات شناختی در اصفهان دارای  فلوشیپ روانپزشکی سالمندان از آمریکا می باشد. شما می توانید جهت ارزیابی و ویزیت (هم بصورت حضوری و هم تلفنی) با مطب ایشان در اصفهان تماس بگیرید.

دکتر فغانی در زمینه بیماریها و اختلالاتی مانند: اختلالات خواب، دمانس و آلزایمر، اختلالات خلقی، اضطرابی، اعصاب و روان و … مشاوره و درمان انجام می دهند.

با توجه به داشتن فوق تخصص روانپزشکی سالمندان شما می توانید جهت ارزیابی و درمان انواع بیماری های اعصاب و روان مرتبط با سالمندی به مطب ایشان مراجعه فرمایید. مهم نیست شما کجای ایران هستید، ما پذیرای شما عزیزان بصورت حضوری و غیر حضوری هستیم.

بیشتر بخوانید: درمان اختلالات حافظه

به این مطلب امتیاز دهید

نظر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *