در پیری از دست دادن حافظه و اختلالات عملکردی و یادگیری چندان هم دور از انتظار نیست. اختلال شناختی در سالمندان از مشکلاتی است که ممکن است زندگی فرد را دچار نگرانی کند. مشکلات حافظه به صورت اندک از عوارض پیری است. با این حال اختلالاتی شدیدتر نیز ممکن است در کهنسالی رخ دهد که سبک زندگی و داروهای مختلف نیز بر آن اثر بیشتری دارند. در ادامه با انواع اختلال شناختی آشنا می شوید.

انواع اختلال شناختی کهنسالی

معمولاً هر فردی در سالمندی ممکن است در طول روز سلول‌های عصبی زیادی را از دست بدهد که دیگر قابل جایگزین شدن نیست. این تعداد در طول روز می تواند به حدود 1000 سلول عصبی برسد. به دنبال این عارضه، مشکلاتی مانند ضعف حافظه و در کل اختلالات شناختی در سالمندان را به همراه دارد. انواع مختلفی از این اختلالات را در ادامه بررسی می کنیم.

روان آشفتگی یک نوع اختلال شناختی در کهنسالی

Delirium یا روان آشفتگی یک اختلال شناختی در سالمندان است که طی آن فرد توانایی دریافت، پردازش و به خاطر آوردن اطلاعات را به خوبی قبل ندارد. به همین علت یک آشفتگی گسترده مغزی در فرد رخ می دهد. آشفتگی، بی قراری، حساسیت به نور و صدا، اختلال در تفکر و مواردی از این قبیل را می توان جزو علائم روان آشفتگی دانست. البته این بیماری در صورت تشخیص به موقع قابل درمان است.

آلزایمر یک اختلال شناختی در سالمندان

آلزایمر بیماری نام آشنا و ترسناکی است که معمولاً در سنین بالا رخ می دهد. زوال عقل منجر به آلزایمر می شود. اختلال شناختی کهنسالی مانند آلزایمر باعث می شود تا فرد نتواند بسیاری از خاطرات خود را به یاد آورد و دچار فراموش دائم یا موقت شود.

دمانس مغزی (Dementia) و اختلال شناختی

دلیل اختلال شناختی در سالمندان متعدد هستند. دمانس مغزی ماهیتی ثابت و مستمر دارد و در اکثر مواقع هیچ عامل بیرونی مانند ضربه به مغز و اعصاب هم مسبب آن نیست. در اختلال شناختی روان آشفتگی، حتی درمان هم امکان دارد؛ اما در دمانس مغزی، اعصاب معمولاً با روندی ثابت و مستر نابود می شوند و روز به روز فرد با مشکلات بیشتر و شدیدتری روبرو می شود. در اصل مجموعه ای از بیماری هایی که مغز را درگیر می کنند باعث بروز مشکلات شناختی در فرد می شوند و ممکن است در چندین ناحیه از مغز سلول‌های عصبی شروع به از بین رفتن کنند. دمانس مغزی می توانند بیماری های مختلفی را شکل دهند که یکی از آن ها آلزایمر است. برای درمان اختلال شناختی سالمندان باید نوع بیماری و شدت آن بررسی شود و در نهایت درمان به موقع شروع گردد.

 

درمان اختلال شناختی سالمندان

حال که انواع اختلال شناختی در سالمندان مورد بررسی قرار گرفت، بهتر است در زمینه درمان آن هم اقداماتی صورت گیرد. مراجعه به روانپزشک در همان ابتدای تشخیص اختلالات در درمان بهتر تأثیر بسیار زیادی دارد. درمان اختلال شناختی سالمندان باید با حساسیت بالا انجام گیرد. دکتر فغانی، دارای فلوشیپ روانپزشکی سالمندان از آمریکا، انواع بیماری های اعصاب و روان را در سنین بالا با مهارت و علم بالا به سمت بهبود و درمان سریع تر پیش می برد. استفاده از بهترین روش های نوین در پزشکی برای درمان از ویژگی های این پزشک ماهر است که باعث می شود تا فرد زندگی راحت و آرامش بخشی را در پیری تجربه کند.

 

بیشتر بخوانید: ترس از تنهایی در سالمندان

به این مطلب امتیاز دهید

نظر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *