شاید تا حالا در اطرافتان، آدم‌هایی را دیده باشید که مدام از این دکتر به آن دکتر می‌روند تا درد ناشناخته‌شان کشف بشود. افرادی که علی‌رغم درد شدیدی که تحمل می‌کنند، در آزمایش‌هایشان مشکل جسمانی خیلی خاصی نشان داده نمی‌شود. در بعضی موارد نیز اگر مشکل جسمانی هم باشد، نسبت به دردی که فرد تجربه می‌کند، خیلی شدید نیست و با میزان درد همخوانی ندارد.

این مشکل می‌تواند به هر شکلی ظاهر شود. مثلا فردی که ناگهان بدون دلیل خاصی به سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر مبتلا شده یا سردردهای میگرنی وحشتناکی را تجربه می‌کند. اکثر افراد مبتلا به بیماری روان تنی، معتقدند که مشکل‌شان واقعا جسمی است. زمانی که پزشکان به این بیماران می‌گویند که مشکلی جسمانی خاصی وجود ندارد آنها باور نمی‌کنند. این اختلالات در صورت شیوع در افراد، می‌تواند زندگی آنها را دچار بحرانی جدی بسازد. از این‌رو ارائه‌ی راه‌حل برای درمان آن بسیار اساسی است. در این مقاله، قصد داریم شما را با راه های درمان بیماری روان تنی کارآمد بیشتر آشنا بسازیم.

بیماری‌های روان‌تنی چیستند؟

قبل از اینکه به شرح راه های درمان بیماری روان تنی بپردازیم، خوب است کمی با بیماری‌های این طبقه بیشتر آشنا شویم. بیماری‌‌های روان تنی، دردهای جسمانی طاقت‌فرسایی هستند که معمولا پزشکان نمی‌توانند علت جسمانی محکمی برای آن پیدا کنند. اگر هم علتی واقعا در کار باشد، با میزان دردی که فرد تحمل می‌کند، همخوانی ندارد. از این‌رو، متخصصان معتقدند که علت اصلی این علائم جسمانی، فشارهای روانی است. در واقع در بیشتر اوقات، این افراد بخاطر فشار، اضطراب، تنش، افسردگی و… دچار مشکلاتی چون میگرن عصبی، معده‌ درد، مشکلات خواب و… می‌شوند. از این‌رو گاهی پزشکان در تشخیص علت حقیقی بیماری، به بن‌بست می‌خورند. در این مواقع، معمولا روانپزشکان متوجه این مشکل می‌شوند.

راه های درمان بیماری روان تنی، مراجعه به روانپزشک و دارودرمانی

راه های درمان روان تنی
راه های درمان روان تنی

از آنجایی که در اکثر اوقات، منشاء اصلی بیماری روان تنی، فشار و افسردگی است، دریافت دارو یکی از بهترین راه های درمان بیماری روان تنی محسوب می‌شود. معمولا بعد از اینکه چند پزشک نتوانستند با آزمایش، علتی مستحکم برای بیماری بیابند، بیمار را به روانپزشک ارجاع می‌دهند. اگر علت پشت پرده مسائل روانی باشد، روانپزشک با تجویز داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی می‌تواند تا حد زیادی مشکل را حل کند.

راه های درمان بیماری روان تنی، به کارگیری درمان روانکاوی

یکی از روش‌هایی که برای درمان بیماری روان تنی مطرح است، درمان‌های روانکاوی و پویشی است. این سبک درمان‌که در ابتدا توسط فروید و شارکو به کار گرفته شد، تاثیر چشمگیری در کاهش علائم جسمانی داشت. در این درمان، فرض بر این است که دردهای جسمانی، به علت تعارض‌های حل نشده‌ی گذشته به وجود آمده‌اند. تعارضاتی که بخاطر سرکوب مداوم توسط مکانیزم‌های دفاعی روان، تبدیل به دردهای جسمانی شده‌اند.

منطق درمان می‌گوید اگر بیمار بتواند در جلسه‌ی درمان به آن فشار و استرس روانی پی ببرد و به بینش برسد، درد جسمانی نیز فروکش می‌کند! پس در واقع افرادی که احساسات خود را مدام سرکوب می‌کنند و به ابراز آن نمی‌پردازند، آن احساسات را به شکل درد بدنی تجربه می‌کنند. در صورتی که درمانگر بتواند کاری کند که فرد به جریان احساسات خود آگاهی یابد و آن را ابراز کند، مشکل حل می‌شود.

راه های درمان بیماری روان تنی، درمان‌های مبتنی بر ذهن‌آگاهی

در حال حاضر، درمان‌های مبتنی بر ذهن‌آگاهی، یکی از راه های درمان بیماری روان تنی به حساب می‌آیند. درمان‌های ذهن‌آگاهی، درمان‌های نوینی هستند که روزبه‌روز محبوب‌تر می‌شوند. دلیل این امر این است که این درمان می‌تواند تا حد خیلی زیادی، آشفتگی و خستگی‌های جسمانی و ذهنی انسان مدرن را برطرف کند! تحقیقات معاصر حاکی از آن است که درمان‌های مبتنی بر ذهن‌آگاهی، تا حد بالایی استرس افراد را کاهش می‌دهد و قدرت پذیرش شرایط در آنها را بالا می‌برد. به همین‌خاطر می‌تواند فشارهایی که باعث بیماری روان تنی می‌شود را کنترل کند. در نتیجه، فرد با تجربه‌ی احساسات و پذیرش آن، دیگر دچار علائم سنگین جسمانی نمی‌شود! در این درمان، افراد یاد می‌گیرند که آنها چون آسمان هستند و افکار و احساسات چون ابرهایی گذرا از درون آنها گذر می‌کنند. بیماران در این درمان، می‌آموزند که چگونه بتوانند از بیرون، فرآیندهای روان خود را نظاره و در زمان حال زندگی کنند!

در آخر باید گفت، در اکثر موارد، بیماران مبتلا به بیماری روان‌ تنی دست از درمان می‌کشند یا صرفا پزشک متخصص خود را عوض می‌کنند. در چنین شرایطی خوب است قبل از هر چیز حتما به روانپزشکان مراجعه شود.

 

بیشتر بخوانید: راه های درمان بیش فعالی بزرگسالان

به این مطلب امتیاز دهید

نظر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *