پرخاشگری در بزرگسالان به چه معناست؟

پرخاشگری در بزرگسالان، به هر نوع رفتار مخرب یا خشونت آمیز اشاره می کند. به شکل ویژه رفتارهای پرخاشگرانه شامل پتانسیل خطراتی مانند آسیب فیزیکی یا عاطفی به فرد یا گروه دیگری از افراد است. در هنگام پرخاشگری، گاهی ممکن است رفتارهای شخص به صورت کلامی باشد و فرد به شکل کلامی به شخص دیگری حمله نماید. اما در هنگام پرخاشگری فیزیکی فرد به شخص یا گروه دیگری حمله فیزیکی می‌ کند. هر نوع رفتار کلامی یا فیزیکی می‌ تواند ناشی از محرک‌ هایی باشد که به عنوان تلافی صورت می‌ گیرد. ممکن است تمامی افراد گاهی خشم را تجربه کرده باشند، اما رفتار پرخاشگرانه در واقع یک نوع مشکل است که می‌ تواند به دیگران نیز آسیب برساند.
برخی از رفتارهای پرخاشگری در بزرگسالان از نوع فیزیکی شامل آسیب جسمی زدن یا هل دادن هستند. اما گاهی پرخاشگری به صورت رویکرد غیر مستقیم و کلامی است که می‌ تواند شامل فریاد کشیدن، شایعه پراکنی یا نادیده گرفتن یک شخص باشد. لازم است بدانید که تاکنون دلیل خاص مبنی بر پرخاشگری شناخته نشده است. اما برخی تحقیقات نشان داده که تغییرات ساختاری و غیرطبیعی مغز در کنار عوامل محیطی و ژنتیکی، می‌ تواند در پرخاشگری نقش مهمی داشته باشد.

درمان پرخاشگری در بزرگسالان

پرخاشگری در بزرگسالان

درمان پرخاشگری در بزرگسالان

برای درمان پرخاشگری در بزرگسالان، ابتدا باید علت و عوامل زمینه‌ ای آن را جستجو و شناسایی کرد. بهترین راهکار برای درمان و کاهش این رفتارها در بزرگسالان مراجعه به روانپزشک و روان درمانی است. با روش ‌های درمانی روانپزشک، فرد می ‌تواند متوجه می شود که چگونه بر رفتار خود کنترل پیدا کند و مهارت ‌های مقابله با خشم را توسعه می‌ دهد. هر شخص بزرگسال که در زندگی خود دچار بیماری روانی پرخاشگری است، حتماً باید به دنبال درمان باشد. برای درمان پرخاشگری، مراجعه به یک روانشناس حرفه ای در این زمینه توصیه می شود.
درمان پرخاشگری در بزرگسالان توسط روانپزشک مجرب، موجب ارتقا روابط بین فردی می‌ شود؛ ضمن اینکه افزایش عزت نفس را به دنبال دارد. برخی از روش‌ های درمانی روانپزشکان برای درمان پرخاشگری در بزرگسالان شامل موارد زیر هستند.
• دارو
در حالت کلی داروی خاصی برای درمان بیماری پرخاشگری وجود ندارد. اما گاهی ممکن است برخی مراکز درمانی جهت مدیریت اختلالات روانی، از داروهای آرامبخش استفاده کنند تا بتوانند علائم رفتار پرخاشگرانه را کاهش دهند.
• درمان‌ های فردی
راهکار دیگر برای درمان پرخاشگری در بزرگسالان، درمان انفرادی است. در طی دوره درمان های فردی، بزرگسالان یاد می‌ گیرند که چگونه احساسات خود را کنترل نمایند. با روش درمان فردی، شخص با بحث در مورد رفتار خود در زندگی روزمره، به راحتی می‌ تواند محرک‌ ها را شناسایی کند و راهکارهای مقابله با پرخاشگری را یاد بگیرد.
• خانواده درمانی
خانواده درمانی بهترین درمان پرخاشگری در بزرگسالان است. بزرگسالانی که با پرخاشگری دست و پنجه نرم می‌ کنند در طی دوره درمان خود، از این روش بهترین نتیجه را می‌ گیرند. به این خاطر که گاهی رفتارهای پرخاشگرانه ناشی از رفتار دیگر افراد خانواده، با شخص بیمار است.

درمان پرخاشگری در بزرگسالان

راهکارهای درمان پرخاشگری

عوامل موثر بر پرخاشگری در افراد مسن

بیشتر سالمندان در طی این دوران با چالش‌ های بسیاری روبرو می‌ شوند که این چالش‌ ها را افراد جوان تجربه نمی‌ کنند. وجود برخی چالش‌ ها، گاهی منجر به ایجاد رفتارهای پرخاشگرانه یا حتی خشونت آمیز در افراد مسن می‌ شود. پرخاشگری در افراد مسن ممکن است نشانه یک بیماری باشد یا به یک مشکل مزمن پزشکی مربوط می‌ شود. اما شایع‌ ترین دلیلی که باعث می‌ شود پرخاشگری در بزرگسالان و افراد مسن بیشتر باشد، بیماری‌ آلزایمر است.
بیماری آلزایمر موجب از بین بردن مناطقی از مغز می‌ شود که در ارتباط عاطفی دخیل هستند. روان پریشی هم بیماری دیگری است که موجب ایجاد پرخاشگری در بزرگسالان می‌ شود. اما لازم است بدانید هرگونه عامل موثر بر پرخاشگری در افراد مسن، در صورت مراجعه به روانپزشک درمان می‌ شود. البته روند درمان پرخاشگری در بزرگسالان و افراد مسن کمی طولانی‌ تر از افراد جوان است؛ بنابراین پس از مراجعه به پزشک باید با حوصله و به طور کامل روند درمان را طی نمایید.

بیشتر بخوانید: علت حرف زدن در خواب

به این مطلب امتیاز دهید

نظر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *