فاکتورهای خطر بروز آلزایمر و درمان آن

سازمان بهداشت جهانی در بررسی‌های اخیر خود اعلام کرده است که حدود 55 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به زوال عقل هستند که 60 تا 70 درصد آنها به آلزایمر مبتلا هستند. این بیماری، یک اختلال عصبی در سیستم اعصاب مرکزی است که بر حافظه، شناخت و رفتار بیمار تأثیر میگذارد و فاکتورهای خطر بروز آلزایمر بسیار مهم هستند. تا به حال محققان نتوانسته‌اند درمان قطعی برای این بیماری پیدا کنند پس باید از رخ دادن آن جلوگیری کنید. این مطلب، به بررسی عوامل خطر آلزایمر میپردازیم و فاکتورهای آن را بررسی میکنیم.

عوامل خطر آلزایمر

درحالی‌که سن و ژنتیک مهم‌ترین فاکتورهای خطر بروز آلزایمر هستند، تحقیقات نشان داده است که برخی از عوامل در سبک زندگی افراد یا محیطی که در آن زندگی می‌کنند، می‌توانند بر احتمال ابتلا به این بیماری تأثیر بگذارند. فاکتورهایی مانند پیشینه خانوادگی، ضربات متعدد به سر یا کم‌شنوایی به بروز آلزایمر کمک می‌کند؛ اما دلایل دیگری مانند نوشیدن الکل، مصرف دخانیات یا سایر فاکتورهایی که در زیر به آنها می‌پردازیم را، می‌توانید با اصلاح سبک زندگی کنترل کنید.

فاکتورهای خطر بروز آلزایمر

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای خطر بروز آلزایمر، ضعف و ناراحتی در قلب است. مشکلاتی مانند فشارخون بالا، دیابت و کلسترول بالا با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط هستند. مغز برای دریافت اکسیژن و مواد مغذی لازم برای عملکرد مطلوب، به یک سیستم قلبی- عروقی سالم متکی است. هنگامی که رگ‌های خونی به دلیل بیماری قلبی آسیب می‌بینند یا بسته می‌شوند، خون کافی به مغز نمی‌رسد که در طول زمان، به زوال عقلی فرد منجر می‌شود. فاکتورهای دیگر شامل:
کم‌تحرکی
سبک زندگی کم‌تحرک یکی از عوامل خطر قابل‌پیشگیری برای بیماری آلزایمر است. فعالیت بدنی، نقش مهمی در حفظ سلامت مغز ایفا می‌کند؛ زیرا جریان خون را بهبود بخشیده و ترشح هورمون‌هایی که وظیفه رشد سلول‌های مغزی را دارد، بیشتر می‌کند. ورزش‌های هوازی که ضربان قلب را بالا می‌برند مانند پیاده‌روی، دویدن، شنا و دوچرخه‌سواری یکی از مهم‌ترین رفتارهای پیشگیری‌کننده در برابر آلزایمر هستند.

فاکتورهای خطر بروز آلزایمر
پیشگیری از ابتلا به آلزایمر بسیار مهم است.

از مهمترین فاکتورهای قابل جلوگیری خطر بروز آلزایمر: تغذیه نامطلوب، رژیم غذایی، نقشی حیاتی در سلامت مغز ایفا می‌کند. خوردن غذاهایی با چربی اشباع شده و قندهای مصنوعی، یکی از فاکتورهای خطر بروز آلزایمر است. رژیم غذایی مدیترانه‌ای که مبتنی بر میوه، سبزیجات، غلات، پروتئین‌های بدون چربی و چربی‌های سالم (مانند روغن‌زیتون) است، بهترین رژیم غذایی برای پیشگیری از آلزایمر است؛ زیرا می‌تواند در کاهش التهاب، بهبود سلامت قلب و عروق و تأمین مواد مغذی ضروری برای عملکرد مغز نقش مهمی داشته باشد. رژیم‌های غذایی سرشار از گوشت قرمز، میان‌وعده‌های شیرین و غذاهای سرخ شده خطرات بسیار زیادی دارند. غذاهایی که آنتی‌اکسیدان دارند؛ مانند انواع توت‌ها و آجیل یا ماهی سالمون و گردو که سرشار از امگا 3 هستند، به ترمیم سلول‌های مغزی کمک می‌کنند.
تنهایی
انزوای اجتماعی و تنهایی به‌عنوان عوامل خطر آلزایمر معرفی می‌شوند. افرادی که تعاملات اجتماعی منظمی ندارند، به دلیل فقدان محرک ذهنی و حمایت عاطفی، احتمالاً زوال عقل را تجربه می‌کنند. انزوای اجتماعی می‌تواند منجر به افزایش سطح استرس، اضطراب و افسردگی شود که با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر، ارتباط دارد. حفظ ارتباطات اجتماعی در طول زندگی برای سلامت مغز، بسیار مهم است. داشتن روابط معنادار، شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و ارتباط با خانواده و دوستان می‌تواند با ایجاد انگیزه‌های ذهنی و عاطفی به کاهش خطر ابتلا به آلزایمر، کمک کند. برای سالمندان، شرکت در فعالیت‌های گروهی مانند کلاب‌های کتاب‌خوانی، باشگاه یا خیریه‌ها می‌تواند احساس تنهایی آنها را کاهش دهد.

فاکتورهای خطر بروز آلزایمر
فعالیت اجتماعی برای سالمندان ضروری است.

درمان و مشاوره برای بیماری آلزایمر

درحالی‌که بیماری آلزایمر تحت‌تأثیر عوامل خارج از کنترل فرد مانند ژنتیک و سن است، بسیاری از فاکتورهای خطر بروز آلزایمر قابل‌پیشگیری هستند. با تمرکز بر حفظ سلامت قلب و عروق، داشتن یک رژیم غذایی سالم، ورزش و حفظ ارتباطات اجتماعی افراد می‌توانند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهند. شما می‌توانید برای مشاوره در مورد آلزایمر و درمان آن، با مطب دکتر فغانی تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: مشکلات مراقبین بیماران آلزایمر

به این مطلب امتیاز دهید

نظر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *