علایم روانشناختی آلزایمر و درمان آن

آلزایمر، یک اختلال عصبی پیش‌رونده است که با بالارفتن سن، فرد دچار آن می‌شود و به‌عنوان شایع‌ترین شکل زوال عقل، میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت‌تأثیر قرار داده است. این بیماری، در درجه اول بر حافظه و عملکرد شناختی بیمار تأثیر می‌گذارد؛ اما علایم روانشناختی آلزایمر مهم‌ترین علائم آن هستند. این بیماری می‌تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد و باعث ایجاد طیفی از علائم روانی شود که به‌اندازه فراموشی، ناراحت‌کننده است. افسردگی، اضطراب و تغییرات خلقی قابل‌توجه از جمله علائم روان‌شناختی رایج همراه با این بیماری است. ما در این مطلب، به توضیح این علایم می‌پردازیم تا بتوانید درک بهتری از شرایط بیمار داشته باشید.

آلزایمر و علائم آن

این بیماری مرتبط با سیستم اعصاب مرکزی است که بسیار آهسته، در مغز پیشروی می‌کند. نشانه‌های اولیه آلزایمر شامل: مشکل در تکلم، گم‌کردن زمان یا مکان، مشکل در تفکر انتزاعی، جاگذاشتن اشیا یا گم‌کردن آنها، فقدان ابتکار عمل، تغییرات شخصیتی، اختلال در قضاوت، اختلال در حافظه کوتاه‌مدت و… است. پس از مشاهده این نشانه‌ها باید به متخصص مراجعه کنید تا ریشه بیماری به‌درستی بررسی شود. ممکن است این علائم ناشی از بیماری دیگری باشد.

علایم روان‌شناختی آلزایمر

در بسیاری از بیماران مبتلا به آلزایمر، می‌توان نشانه‌هایی از مشکلات روان‌شناختی نیز پیدا کرد. شایع‌ترین علامت روان‌شناختی در بیماران، بی‌تفاوتی است. این بیماران علاقه یا انگیزه خود را از دست می‌دهند. آنها سرگرمی‌ها یا روابطی که زمانی مایه شادی بود را، رها می‌کنند و ممکن است نسبت به محیط اطراف خود بی‌تفاوت شوند و از تعاملات اجتماعی، کناره‌گیری کنند. این بی‌تفاوتی عاطفی می‌تواند برای اعضای خانواده آنها ناامیدکننده باشد؛ زیرا به نظر می‌رسد فرد بیمار در حال ازدست‌دادن احساسات خود است.

علایم روانشناختی آلزایمر
بی‌تفاوتی، شکاف عاطفی و اجتماعی را عمیق‌تر کرده و باعث پیشرفت روند بیماری می‌شود.

دومین نشانه: اضطراب

اضطراب، یک نشانه روان‌شناختی رایج بوده که ناشی از سردرگمی و عدم اطمینان به حافظه در این بیماران است. بیماران ممکن است در مورد فراموش‌کردن جزئیات مهم، اشتباهات متعدد در زمینه‌های مختلف یا احساس سردرگمی در محیط‌های آشنا، مضطرب شوند. ازدست‌دادن تدریجی استقلال مانند ناتوانی در رانندگی یا مدیریت امور خانه، می‌تواند باعث ترس و نگرانی قابل‌توجهی در آنها شود. اضطراب این افراد در رفتارهایی مانند قدم‌زدن متمادی یا بی‌قراری ظاهر می‌شود؛ زیرا آنها سعی می‌کنند در حین زوال شناختی خود، کنترل اوضاع را به دست آورند. بی‌قراری ارتباط تنگاتنگی با اضطراب دارد و اغلب، همراه با آن است. بیماران مبتلا به آلزایمر ممکن است حرکاتی تکراری مانند بازی با انگشتان، جابه‌جاکردن بیش از حد اشیا یا وسواس شدید تمیزی پیدا کنند.

سوءظن

با پیشرفت آلزایمر، فرد می‌تواند دچار سوءظن شود. بسیاری از بیماران، شروع به بی‌اعتمادی نسبت به اطرافیان خود می‌کنند. آنها ممکن است افراد موردعلاقه خود را به سرقت وسایل، مخفی‌کردن اطلاعات مهم یا توطئه علیه آنها متهم کنند. محوشدن حافظه، باعث می‌شود که این حالت در آنها به وجود بیاید. بیماران نمی‌توانند به‌خاطر بیاورند که وسایلشان را کجا گذاشته‌اند یا قبلاً با چه کسی صحبت کرده‌اند پس تصور می‌کنند شخص دیگری، مسئول سردرگمی آنها است.

تغییرات شخصیتی

چهارمین علایم روانشناختی آلزایمر، تغییرات شخصیتی است؛ زیرا این بیماری می‌تواند ویژگی‌های شخصیتی فرد را به‌آهستگی، تغییر دهد. فردی که زمانی برون‌گرا بود ممکن است گوشه‌گیر شود، درحالی‌که فردی که عموماً آرام و خونسرد بود ممکن است پرخاشگری شدیدی، نسبت به رخدادهای بی‌اهمیت نشان دهد. این تغییرات می‌تواند برای افراد خانواده آنها گیج‌کننده باشد، زیرا فردی که می‌شناختند به‌تدریج به شخص دیگری تبدیل می‌شود. تغییر ناگهانی خلق بیمار، به دلیل ناتوانی در انجام کارهای ساده یا برقراری ارتباط مؤثر ایجاد می‌شود. با مشاهده این علائم یا نشانه‌های دیگری که ناگهان شروع شده است، حتماً باید به یک متخصص مراجعه کنید. شما می‌توانید برای مشاوره و درمان این نشانه‌ها، با مطب دکتر فغانی تماس بگیرید.

علایم روانشناختی آلزایمر
شناخت این علائم روانی، برای بهبود کیفیت زندگی بیماران ضروری است.

کلام آخر

علایم روانشناختی آلزایمر به همان اندازه که آزاردهنده هستند، متنوع نیز هستند و بر بیمار و خانواده وی تأثیر می‌گذارند. این علائم، چالش‌های عاطفی قابل‌توجهی ایجاد کرده و درمان بیماری را به‌شدت دشوار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: درمان پرخاشگری در بزرگسالان