بی قراری یکی از وضعیتهایی است که بصورت معمول در سالمندی افزایش پیدا می کند. باید بدانید که نمی توان علت بی قراری در پیری را محدود به یک یا دو عامل کرد. البته می توانیم اقداماتی برای رفع یا کاهش این وضعیت انجام دهیم تا سطح زندگی خود و سالمندان دچار بی قراری را بهبود بخشیم.

ما در ادامه به علت بی قراری سالمندان خواهیم پرداخت و علائم شایع آن را بیان خواهیم نمود. به علاوه برخی اقدامات که میتوانند در کاهش و مدیریت این بی قراری ها بسیار موثر باشند برای شما شرح خواهیم داد.

علائم بی قراری در پیری

برای تعیین علت بی قراری سالمندان مرحله اول تشخیص علائم و نشانه های بی قراری در پیری است. چندین نشانه و رفتار وجود دارد که می تواند بیانگر بی قراری فرد سالمند باشند از جمله:

• مشکلات خواب (دیر به خواب می رود یا از خواب می پرد).
  • غلتیدن، تکان خوردن و چرخیدن غیر معمول در رختخواب
  • داشتن سندرم پای بی قرار (حرکت مداوم و تکان دادن پا بخصوص در خواب)
  • تحمل ماندن یا نشستن طولانی مدت در یک مکان را ندارد.
  • داشتن رفتارهای آشفته یا مضطرب (مانند ناراحتی یا بی قراری نسبت به لباس خود)
  • افزایش بدخلقی و تحریک پذیری نسبت به عوامل معمولی

پس چنانچه احتمال می دهید یکی از عزیزان سالمند خانواده شما (همسر، پدر، مادر و…) مشکوک به بی قراری است دنبال نشانه های بالا در او باشید. بیان این علائم می تواند در تعیین علت بی قراری سالمندان توسط پزشک متخصص نقش مهمی داشته باشد.

علت بی قراری در پیری

در کل برای علت بی قراری سالمندان می توان دلایل مختلف و پیچیده ای در نظر گرفته شود از جمله:

• وراثت
  • بیماری جسمی
  • تغییرات مغزی
  • بیماری های عصبی مانند زوال عقل و آلزایمر
  • نیازهای برآورده نشده
  • دردهای درمان نشده
  • اختلالات شناختی
  • مصرف برخی داروها
  • مصرف زیاد برخی نوشیدنی ها

اینکه کدام عامل علت بی قراری در پیری سالمند شما است، باید توسط متخصص تشخیص داده شود. بخصوص زمانی که بی قراری شدید و مداوم است. در این حالت متخصص به دنبال بیماریهای احتمالی و همچنین شرایط تاثیر گذار بر زندگی فرد می گردد. بعد از گذر از این مرحله برنامه و مسیر درمانی مناسب توسط پزشک تعیین می شود.

بیشتر بخوانید: درمان اختلالات شناختی

کسالت علت بی قراری سالمندان

یکی از مواردی که می تواند علت بی قراری در پیری باشد و کاملا رایج است کسالت یا بی حوصلگی است. در اینجا منظور از کسالت بیماری نیست بلکه حالتی است که در اثر نداشتن فعالیت فیزیکی و ذهنی برای ما ایجاد می شود.

سالمندانی که دیگر شغلی ندارند یا به دلیل مشکلات جسمی تعاملات و روابط اجتماعی آنها به شدت کم شده است مستعد کسالت روحی و در نتیجه بی قراری هستند. برای رفع این مشکل و کسالت پیش آمده باید یک سری برنامه ها و فعالیتها را مطابق با وضعیت سالمند تدارک ببینید. برای مثال کتاب خواندن، رفتن به پارک، انواع سرگرمی ها و … می توانند گزینه های مناسبی باشند.

زوال عقل

زوال عقل می تواند علت بی قراری در پیری باشد. این بیماری غالبا در افراد سالخورده مشاهده می گردد. زوال عقل می تواند موجب اختلالاتی در خواب و تحمل فرد برای ماندن در مکان یا وضعیت خاصی شود. مدیریت عوارض زوال عقل نیازمند مراجعه به متخصص بیماری های عصبی دارد.

بی قراری در افراد مبتلا به زوال عقل ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

• احساس گرسنگی یا تشنگی
  • حضور در محیط نا آشنا (یا قرار گرفتن در کنار افراد نا آشنا)
  • عوامل محیطی مانند سر و صدا، بوی تند مواد غذایی و …

برخی از داروهایی که برای مدیریت بیماریهایی مانند روان پریشی تجویز می گردند نیز ممکن است باعث بی قراری شوند. در این موارد باید با مشورت پزشک دارو با داروی دیگر جایگزین گردد.

درمان بی قراری سالمندان در اصفهان

دکتر فغانی متخصص درمان بیماری های اعصاب و روان می باشند. ایشان دارای فلوشیپ روانپزشکی سالمندان از آمریکا هستند. برای تعیین علت بی قراری سالمندان و همچنین درمان آن می توانید به صورت حضوری به مطب دکتر فغانی در اصفهان مراجعه فرمایید.

همچنین جهت دریافت نوبت ویزیت و مشاوره تخصصی می توانید با راههای ارتباطی موجود در سایت با ما در ارتباط باشید. دکتر فغانی در زمینه درمان انواع بیماری ها و اختلالات اعصاب و روان از جمله مشکلات خواب، اضطراب، آلزایمر، اختلالات حافظه و … فعالیت دارند.