یکی از خطرناک ترین آسیبهایی که ممکن است به ما وارد شود، ضربه یا صدمه به سر است. شناسایی و تشخیص به موقع علائم خطرناک بعد از ضربه به سر می تواند مانع بسیاری از عوارض جبران ناپذیر گردد. از آنجا که تمام عملکردهای شناختی ما وابسته به مغز است، ضربه به سر می تواند این عملکردها را به صورت موقت یا دائم با اختلال مواجه نماید.

خطرات ضربه به سر

با وجود اینکه ضربه به سر می تواند منجر به عوارض جدی گردد اما متاسفانه بسیاری از ضربات وارده به سر در زندگی مخصوصا هنگام ورزش و تفریح مورد توجه و درمان قرر نمی گیرند. علائم ترومای سر بسته به شدت و ناحیه ای از مغز که آسیب می بند می تواند موجب اختلالات حافظه، اختلالات بینایی، اختلال در تحلیل مسائل و تصمیم گیری، انواع اختلالات حرکتی و یا حتی سکته مغزی گردد.

علائم خطرناک بعد از ضربه به سر

به طور کلی علائم خطرناک بعد از ضربه به سر را می توان به علائم ناشی از ترومای خفیف و علائم ناشی از ترومای متوسط تا شدید تقسیم بندی کرد. ما در ادامه به تمام این علائم خواهیم پرداخت.

اسکن مغزی بعد از ضربه به سر

علائم ترومای خفیف سر

خلاف تصور بیشتر افراد گاهی ضربات نه چندان جدی به سر یا بدن می تواند موجب بروز برخی علائم خطرناک گردند. علائم ترومای سر از نوع خفیف شامل موارد زیر می گردد:

علائم فیزیکی: عدم تعادل، اختلال در سخن گفتن، خستگی غیر معمول، بروز سردرد، بالا آوردن یا داشتن حالت تهوع. علائم حسی: حساسیت بیش از حد به عوامل محیطی (از جمله صدا و نور)،  مشکلات بینایی، وزوز گوش، طعم بد دهان و کاهش یا از دست دادن حس بویایی. علائم شناختی و ذهنی: اختلال در حافظه و قدرت تمرکز، تغییرات رفتاری نوسانی، بی هوش شدن (چند ثانیه تا چند دقیقه)، بروز اختلال در خوابیدن (ناتوانی در به خواب رفتن یا خوابیدن زیاد).

بیشتر بخوانید: طبقه بندی سن از نظر سازمان بهداشت جهانی

علائم خطرناک بعد از ضربه به سر متوسط تا شدید

علائم خطرناک بعد از ضربه به سر متوسط تا شدید ممکن است در ساعات اولیه حادثه یا چند روز پس از آسیب سر ظاهر گردند. این علائم شامل موارد زیر می شوند:

علائم فیزیکی: بی هوشی که می تواند تا چند ساعت ادامه داشته باشد، سردرد مداوم یا سردردی که به مرور زمان بیشتر می شود، بالا آوردن مکرر یا داشتن حالت تهوع ادامه دار، بروز لرزش بدن یا تشنج، نشت مایع مغزی نخاعی (از بینی و گوش)، بعد از به خواب رفتن نمی تواند بیدار شود، انگشتان دست و پا دچار ضعف یا بی حسی می گردند، ناتوانی در حفظ تعادل.

از دیگر علائم خطرناک بعد از ضربه به سر متوسط تا شدید، علائم شناختی هستند، مانند: کلافگی زیاد، تحریک پذیری غیر معمول، رفتارهای خشن (یا سایر رفتارهای غیرعادی)، اختلالات گفتاری مانند لکنت زبان.

علائم خطرناک بعد از ضربه به سر کودکان و نوزادان

علائم خطرناک بعد از ضربه به سر کودکان

نوزادان و کودکان خردسال به دلیل ناتوانی در بیان علائم ترومای سر نیاز به توجه بسیار ویژه تری بعد از ضربه به سر دارند. برخی از علائم خطرناک بعد از ضربه به سر کودکان و نوزادان شامل موارد زیر می گردد:

عادتهای غذایی دچار تغییر گردند، داشتن حساسیت بیش از حد (رفتاری)، گریه زیاد و مداوم، کاهش قدرت تمرکز و توجه، اختلال در روال خواب معمول، افسردگی، از دست دادن اشتیاق به اسباب بازی ها یا فعالیت های مورد علاقه قبلی.

درمان علائم خطرناک بعد از ضربه به سر

تمام علائمی که بعد از ضربه به سر ایجاد می گردند باید با دقت مورد بررسی و درمان قرار گیرند. آسیب هایی که به سر وارد می شوند می توانند زندگی فرد را با اختلال جدی مواجه نمایند. ذکر این نکته ضروری است که علائم خطرناک بعد از ضربه به سر می توانند بلافاصله بعد از آسیب یا با تاخیر چند ساعته یا حتی چند هفته ای ظاهر گردند.

مطب دکتر فغانی متخصص اعصاب و روان آماده پذیرش، آزمایش و درمان انواع اختلالات ناشی از ضربه به سر می باشد. شما می توانید جهت مشاوره و گرفتن نوبت با راه های ارتباطی موجود در سایت با ما در تماس باشید.