آلزایمر با فراموشی خود را نشان می دهد. بنابراین، حتی فراموشی های ساده هم می تواند نشانه ای از بیماری زوال عقل باشد. برای پیشگیری از این بیماری، تمرین های جلوگیری از آلزایمر را جدی بگیرید.

توصیه های موثر برای مقابله با بیماری آلزایمر:

آیا اخیراً دچار فراموشی مکرر شده اید؟ هنگام صحبت کردن کلمات را فراموش می‌کنید و نمی توانید افکار خود را جمع آوری کنید؟ در محاسبات پولی مشکل دارید، قرار ملاقات های خود را فراموش می کنید، مسیرهای روزانه خود را اشتباه می روید و نمی توانید غذاهای همیشگی را بپزید؟ اگر این موارد و مشکلات مشابهی دارید، ممکن است در حال ابتلا به بیماری آلزایمر باشید.

فراموشی اولین علامت آلزایمر است که به آرامی شروع شده و با گذشت زمان بدتر می شود. در مراحل اولیه بیماری آلزایمر مشکل در به خاطر سپردن و در مراحل بعدی مشکل در صحبت کردن، سازگاری با محیط و اختلالات خلقی و عاطفی، مشکل در انگیزه و مشکل در مراقبت شخصی، مشاهده می شود. سابقه خانوادگی و سن بالا، مهمترین عوامل خطر برای آلزایمر هستند. شیوع آلزایمر در افراد 65 تا 85 ساله هر پنج سال یکبار دو برابر می شود. برای پیشگیری از فراموشی به تمرین های جلوگیری از آلزایمر توجه کنید!

بخوانید، فکر و تصور کنید:

یکی از مهم ترین تمرین های جلوگیری از آلزایمر این است که اشتیاق و میل به یادگیری خود را زنده نگه دارید. کتاب خواندن، حل معما، پیدا کردن سرگرمی، شرکت منظم در فعالیت های اجتماعی، آشنایی با افراد جدید و تلاش برای یادگیری یک زبان جدید، عملکرد مغز را فعال نگه می دارد. به طور مداوم تحقیق کنید، “فکر کنید” و رویاپردازی را فراموش نکنید. این موارد از جمله بهترین تمرین های جلوگیری از آلزایمر هستند.

برای جلوگیری از آلزایمر حتی یک روز را بدون ورزش سپری نکنید:

مطالعات نشان داده است که ورزش منظم (روزانه) برای مغز مفید است، اتصالات عصبی جدیدی در مغز شما ایجاد می کند، تولید سلول های جدید مغزی را افزایش می دهد، توانایی تفکر را بهبود می بخشد و زمان شروع بیماری را به تاخیر می اندازد یا حتی از آن جلوگیری می کند. علاوه بر این ورزش هایی که انجام می دهید به کنترل بیماری هایی مانند کلسترول بد و دیابت که خطرناک هستند نیز کمک می کند. بنابراین، حتما در طول روز حرکت کنید و هر روز حداقل 45 دقیقه پیاده روی منظم و با سرعت بالا داشته باشید. بدون ورزش به رختخواب نروید.

خداحافظی با غذاهای بسته بندی شده:

در ادامه تمرین های جلوگیری از آلزایمر، کنار گذاشتن غذاهای آماده و بسته بندی شده را تمرین کنید. در زندگی پر مشغله امروزی، عادت های غذایی سالم به یک تجمل تبدیل شده است. به دلیل محدودیت زمانی، غذاهای آماده مصرف و متابولیسم مختل می شود. اگر عادت به خوردن غذاهای فست فود دارید، آن را ترک کرده و از غذاهای چرب، شور، سرخ شده و آماده دوری کنید.

این نوع عادات غذایی به رگ های قلب و همچنین رگ های مغزی آسیب می رساند و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می دهد. از طرف دیگر، غذاهایی که از نظر قلبی عروقی مناسب و سرشار از روغن زیتون، ماهی، میوه و سبزیجات و حبوبات هستند از شما در برابر بیماری آلزایمر محافظت می کنند.

شکلات تلخ شما را از فراموشی نجات می دهد:

اگر به دنبال تمرین های جلوگیری از آلزایمر هستید ما خوردن شکلات تلخ را پیشنهاد می کنیم. رزوراترول، یک آنتی اکسیدان موجود در شکلات تلخ، می تواند به تأخیر در افت شناختی کمک کند. مطالعات نشان داده است که مصرف یک یا دو تکه شکلات تلخ در روز به شرطی که در حد اعتدال باشد، می تواند زوال ذهنی را کاهش دهد.

کار، ترافیک و مشکلات مالی سلول های مغزی را از بین می برند:

هنگامی که بدن شما تحت فشار (استرس) قرار می گیرد، هورمون هایی به نام کورتیکواستروئیدها تولید می کند که در شرایط اضطراری از شما محافظت می کنند. تنش مداوم ناشی از مشکلاتی مانند مشکلات کاری، ترافیک و نگرانی های مالی می تواند خطرناک باشد. این امر با گذشت زمان به سلول های مغزی آسیب می رساند و تولید سلول های جدید را سرکوب می کند. به همین دلیل سعی کنید با استرس کنار بیایید و تسلیم آن نشوید.

تمرین های جلوگیری از آلزایمر
تمرین های جلوگیری از آلزایمر

اضافه وزن زنگ خطر آلزایمر را به صدا در می آورد:

نتایج تحقیقات نشان می دهد که بین وزن بدن و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر رابطه مستقیمی وجود دارد. افراد دارای اضافه وزن بیشتر در معرض خطر هستند. بنابراین، اگر طبق شاخص توده بدنی خود اضافه وزن دارید، حتما تحت درمان قرار بگیرید و سعی کنید به وزن ایده آل خود برسید. خلاص شدن از شر اضافه وزن برای سلامت مغز نیز بسیار مهم است.

از چراغ خواب استفاده نکنید:

خواب با کیفیت نقش مهمی در تقویت حافظه دارد. 6 تا 8 ساعت خواب منظم برای حفظ حافظه مفید است. از سوی دیگر، خواب ناکافی در محیطی بدون تاریکی مطلق با نور چراغ خواب یا به صورت پراکنده، می تواند منجر به افزایش تشکیل “پلاک های آمیلوئید” شود که با بیماری آلزایمر مرتبط است و به سلامت مغز آسیب می رساند.

الکل و سیگار مغز را کوچک می کنند:

مطالعات نشان داده است که مصرف بیش از حد الکل و سیگار می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را در مراحل بعدی زندگی افزایش دهد. مصرف الکل و سیگار باعث کوچک شدن مغز به ویژه کوچک شدن بخش “هیپوکامپ” که مربوط به حافظه است، می شود.

دیابت بستر بیماری آلزایمر را فراهم می کند:

در بیماری آلزایمر، بیماری هایی مانند دیابت، کم کاری تیروئید و فشار خون بالا که بیماری های قلبی عروقی و بیماری های عروقی مغزی هستند به عنوان عوامل خطر شناخته می شوند. بنابراین، کنترل و پیگیری درمان تمام عوامل خطر، ضروری است.

به کمبود B12 و اسید فولیک توجه کنید!

مطالعات مربوط به ویتامین ها و مواد معدنی شواهدی قطعی در مورد اثر ویتامین ها بر فراموشی ارائه نداده اند با این حال، فقط بین کمبود ویتامین B12 و اسید فولیک و کاهش عملکرد شناختی، رابطه معنی داری وجود دارد. بنابراین در صورت نیاز، مصرف مکمل های B12 و اسید فولیک با توصیه پزشک مفید خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید: تقویت حافظه بزرگسالان

به این مطلب امتیاز دهید

نظر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *