میزان طول عمر بیماران دمانس و آلزایمری یکی از سوالات بسیار مهم افراد مبتلا به این بیماری ها و همچنین خانواده های آنها است. دمانس و آلزایمر مراحل مختلفی دارند که معمولا پشت سرهم اتفاق می افتند. شواهد و تحقیقات علمی داده های مختلفی درباره طول عمر این بیماران ذکر کرده اند که ما در این مقاله به معتبرترین آنها می پردازیم.

عوامل تاثیرگذار بر طول عمر بیماران دمانس و آلزایمری

شواهد نشان می دهند که چندین عامل مختلف میتوانند بر طول عمر بیماران دمانس و آلزایمری تاثیر مستقیم بگذارند. مهمترین این عوامل شامل موارد زیر می شوند:

  • سن (هنگام تایید بیماری)
  • نژاد
  • ژنتیک
  • پیشینه سلامت
  • وضعیت اجتماعی-اقتصادی
  • میزان تحصیلات و آموزش

به طور کلی وضعیت نامناسب یا پایین تر از لحاظ فاکتورهای بالا می تواند طول عمر بیماران دمانس و آلزایمری را نسبت به سایر افراد چندین سال کاهش دهد.

 

میانگین طول عمر بیماران دمانس و آلزایمری

به طور کلی میانگین امید به زندگی برای بیماران دمانس و آلزایمری بین 5 تا 10 سال بعد از تشخیص بیماری ذکر شده است. البته این اعداد برای هر فرد می تواند با توجه به وضعیت او کم و زیاد گردد. هرچه سن تشخیص بیماری بالاتر باشد امید به زندگی فرد کاهش می یابد.

 

طول عمر بیماران دمانس

طول عمر بیماران دمانس به غیر از عوامل ذکر شده در بالا تا حد زیادی بستگی به عامل ایجاد کننده دمانس دارد. طول عمر بیماران دمانس ناشی از بیماری اجسام لویی به طور قابل توجهی کمتر از بیماران مبتلا به آلزایمر است. در بیشتر موارد بیماران 5 تا 7 سال بعد از تشخیص بیماری دمانس اجسام لویی جان خود را از دست می دهند.

طول عمر بیماران دمانس عروقی و دمانس پیشانی گیجگاهی غالبا از الگوی متوسط که بین 5 تا 13 سال است پیروی می کند. دمانس عروقی هفت مرحله دارد:

  • مرحله پنهان (رفتار فرد طبیعی است)
  • تغییرات خفیف (مانند کندی تفکر)
  • کاهش خفیف عملکرد شناختی
  • کاهش متوسط عملکرد شناختی
  • کاهش نسبتا شدید عملکرد شناختی
  • کاهش شدید عملکرد شناختی
  • کاهش خیلی شدید عملکرد شناختی
طول عمر بیماران دمانس و آلزایمری.
طول عمر بیماران دمانس و آلزایمری.

مراحل ابتدایی دمانس عروقی می توانند هر کدام چندین سال طول بکشند. به علاوه با انجام جراحی و مصرف دارو می توان روند بیماری را کند نمود.

اما متاسفانه در بسیاری از افراد گرفتگی رگهای مغز منجر به سکته و مرگ زودرس میگردد و میانگین طول عمر بیماران را به 5 سال بعد از تشخیص دمانس عروقی کاهش می دهد. میانگین امید به زندگی در بیماران مبتلا به دمانس پیشانی گیجگاهی غالبا 7 تا 13 سال پس از شروع علائم است.

 

بیشتر بخوانید: تفاوت دمانس و آلزایمر

 

میانگین طول عمر بیماران آلزایمری

طول عمر بیماران آلزایمری نیز هم وابسته به شرایط فرد و هم زمان تشخیص بیماری دارد. برای مثال مشخص شده است که به طور کلی امید به زندگی زنان مبتلا به دمانس و آلزایمر چند سال بیشتر از مردان مبتلا است.

بازه زمانی طول عمر بیماران آلزایمری می تواند از سه تا یازده سال متفاوت باشد. با این وجود همانطور که گفتیم این عدد از فردی به فرد دیگر می تواند بسیار متفاوت باشد. مشاهده شده است که برخی از افراد تا 20 سال یا بیشتر پس از تشخیص آلزایمر به زندگی خود ادامه می دهند.

اگر بیماری در سنین بالا تشخیص داده شود امید به زندگی بسیار کمتر میگردد. برای افراد بالای 70 سال بسته به وضعیت فرد از 1.5 تا 4 سال متغیر است. اما این زمان برای افراد حدود 60 ساله تقریبا 5 سال می باشد.

 

جمع بندی

طول عمر بیماران دمانس و آلزایمری کاملا وابسته به وضعیت فرد بیمار دارد. بنابراین  نمی توان یک عدد کلی برای همه افراد بیمار در نظر گرفت. در صورت شرایط مساعد اجتماعی، اقتصادی و … برخی بیماران می توانند حتی بیش از 20 سال پس از تشخیص بیماری زنده بمانند. در مقابل این زمان برای تعدادی از بیماران می تواند تنها چند سال باشد. اما به طور کلی میانگین امید به زندگی برای این افراد 5 تا حداکثر 9 تا 10 سال است.

مدیریت و درمان بیماری دمانس و آلزایمر

اگرچه در بیشتر موارد بیماری دمانس و آلزایمر درمان قطعی ندارند اما با تجویز دارو و برخی اقدامات پزشکی مانند جراحی می توان سرعت بیماری را کند نمود یا حتی علائم آنها را کاهش داد. برخی انواع دمانس تا حدی قابل درمان هستند به خصوص دمانسی که ناشی از عفونت یا مصرف دارو باشد.

شما می توانید برای تشخیص و درمان بیماری دمانس و آلزایمر به مطب دکتر فغانی متخصص اعصاب و روان مراجعه فرمایید. ما آماده مشاوره و نوبت دهی تلفنی به شما عزیزان هستیم.

نظر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *