علت تکرار جملات در بزرگسالان به عوامل متعددی مرتبط می شود. بزرگسالانی که با این اختلال روبرو می شوند توانایی ارتباط موثر با اطرافیان را از دست خواهند داد. به عنوان مثال، افراد درگیر با این عارضه ممکن است در زمان مطرح شدن یک سوال، به جای پاسخ دادن، آن را تکرار کنند. در برخی از موارد نیز ممکن این تکرار کردن جملات به منظور یادگیری زبان، تمرین یا تلاش برای برقراری ارتباط باشد. در ادامه به بررسی علت تکرار جملات در بزرگسالان و درمان آن می پردازیم.

 

تکرار جملات در بزرگسالان

تکرار جملات، کلمات و عبارات که به عنوان اکولالیا نامگذاری شده، به عنوان یکی از اختلالات گفتاری شناخته می شود. این وضعیت در کودکان به عنوان مرحله ای بهنجار از رشد زبان در نظر گرفته می شود. با این حال، ادامه پیدا کردن این وضعیت پس از ۳ سالگی یا در زمان بزرگسالی می تواند به عنوان یک عارضه یا اختلال ارتباطی در نظر گرفته شود. باید توجه داشت که این وضعیت در برخی از اختلالات شیوع دارد، با این حال در افراد سالم باید مورد بررسی قرار گرفته و علت دقیق آن ارزیابی گردد.

 

علائم اکولالیا و تکرار جملات در بزرگسالان

مهم ترین علامت تکرار جملات در بزرگسالان، تکرار کردن واژه ها، عبارات و جملاتی است که فرد شنیده است. این تکرار کردن می تواند به شکل های مختلفی نمایش پیدا کند. به عنوان مثال، در مواردی ممکن است فرد بلافاصله پس از شنیدن چیزی آن را تکرار نماید. همچنین ممکن است فرد پس از گذشت مدتی مانند چند ساعت یا چند روز، جملاتی که شنیده را تکرار نماید. علاوه بر این، افراد مبتلا به اکولالیا ممکن است حالاتی نظیر افسردگی، بی تمایلی نسبت به صحبت کردن و نا امید شدن از مکالمه را تجربه نمایند. این افراد ممکن است میزان تحریک پذیری بسیار بالایی داشته باشند، مخصوصا در زمانی که از آن ها سوال پرسیده می شود.

 

علت تکرار جملات در بزرگسالان

همان طور که مطرح شد، تکرار جملات در بزرگسالان به عنوان یک مرحله بهنجار از زبان آموزی شناخته می شود که نشان دهنده تمرین است. اما افزایش سن موجب تقویت قوای تفکر شده و این حالت را کمرنگ تر می کند. به همین جهت تجربه این حالات در بزرگسالی به واسطه عارضه های مختلف ممکن است بروز پیدا کند.

در برخی از موارد علت تکرار جملات در بزرگسالان، آشفتگی و اضطراب شدیدی است که حرف زدن فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. این موضوع می تواند در نهایت به این منجر شود که فرد تمایل خود را برای مکالمه از دست بدهد. همچنین عارضه های مغزی نظیر ضربه به سر، تجربه تروما و فراموشی شدید می تواند به بروز اکولالیا منجر شود.

انواع اکولالیا
انواع اکولالیا

انواع اکولالیا

به طور کلی می توان تکرار جملات در بزرگسالان را به دو دسته تقسیم بندی نمود:

اکولالیای تعاملی یا عملکردی: فرد سعی دارد با فردی دیگر ارتباط بر قرار کند و در این وضعیت، اکولالیا را تجربه می کند.

اکولالیای غیر تعاملی: این نوع اکولالیا معمولا به فرآیند ارتباط با دیگران مرتبط نمی شود. بلکه بیشتر جنبه برچسب زدن به خود و تحریک شخصی دارد.

البته تشخیص نوع و علت تکرار جملات در بزرگسالان کار سختی به شمار می آيد و نیازمند تخصص است. زیرا برای تشخیص این موضوع لازم است تا نحوه ارتباط فرد و الگوهای مربوط به آن آشنایی داشته باشید.

 

درمان اکولالیا

درمان این عارضه با توجه به علت تکرار جملات در بزرگسالان انجام خواهد شد. بنابراین، می توان با توجه به علت زمینه ساز این اختلال، از روش های درمانی مختلفی بدین منظور استفاده نمود:

دارو درمانی: در مواردی ممکن است با تشخیص پزشک، از داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب برای بهبود وضعیت فرد استفاده شود. همچنین این دارو موجب بهبود عوارض جانبی اکولالیا برای بزرگسالان می شود.

گفتار درمانی: این روش درمانی یکی از درمان های اصلی این عارضه به شمار می آيند. شرکت در این جلسات به بزرگسالان کمک می کند تا یاد بگیرند چطور افکار خود را به درستی بیان کرده و ارتباط موثری با دیگران داشته باشند.

تمرین در فضای منزل: تمرین با اعضای خانواده این امکان را فراهم می آورد که افراد مهارت های ارتباطی خود را افزایش دهند. این موضوع می تواند مهارت، اعتماد به نفس و تمایل افراد برای مکالمه را به طرز چشمگیری تقویت نماید.

 

بیشتر بخوانید: اختلال تکلم در اثر ضایعه مغزی

به این مطلب امتیاز دهید

نظر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *