علت حرف زدن در خواب سالمندان می تواند از موارد متعددی نشات گیرد. این اختلال که جزو اختلالات خواب به شمار می آید، تنها به دوران سالمندی محدود نمی شود. بلکه افراد از سنین کودکی ممکن است با این عارضه روبرو شوند و حتی شیوع این اختلال در سنین پایین، بیشتر از سنین بزرگسالی خواهد بود. در ادامه قصد داریم به علت حرف زدن در خواب سالمندان بپردازیم و نکات مربوط به آن را مورد بررسی قرار دهیم.

 

حرف زدن در خواب سالمندان چگونه است؟

حرف زدن در خواب سالمندان در دسته اختلالات پاراسومنیا قرار گرفته و در زمانی که فرد در خواب قرار دارد، اتفاق می افتد. البته باید توجه داشت که حرف زدن در خواب همیشه حالت مرضی نداشته و ممکن است امری عادی تلقی گردد. با این وجود، شکل مرضی این عارضه نیز تهدید خاصی را برای فرد به همراه نخواهد داشت. شاید مهم ترین نکته درباره این اختلال این باشد که می تواند باعث آزار دیگران شود و اعتماد به نفس سالمند را نیز کاهش دهد. به همین جهت بهتر است تا به علت این عارضه پرداخته و زمینه درمان آن را فراهم آوریم.

 

علت حرف زدن در خواب سالمندان

تا به حال تحقیقات اندکی بر روی علت حرف زدن در خواب سالمندان انجام شده است. با این حال، این عارضه می تواند از موارد متعددی ناشی شده و برای فرد مشکل آفرینی کند. معمولا این اختلال می تواند زمینه ژنتیکی داشته باشد. به شکلی که اغلب افراد درگیر با این عارضه، قبلا این وضعیت را در یکی از نزدیکان خود مشاهده کرده اند و سابقه این حالات در خانواده وجود داشته است. برخی بررسی ها این نکته را تایید می کنند که بیماری های جسمی سالمندان می توانند علتی برای حرف زدن در طول خواب باشد. همچنین بروز و ظهور بیماری ها و اختلال روانی نیز جزو رایج ترین علل موجود برای این اختلال به شمار روند. همچنین کابوس دیدن، ترسیدن در خواب و سابقه تروما نیز می تواند در این زمینه موثر باشد. به طوری که افراد درگیر با استرس پس از سانحه ممکن است کابوس هایی پیرامون موضوع تروما ببینند و به همین واسطه در طول خواب کلماتی را به زبان بیاورند.

در برخی موارد علت حرف زدن در خواب سالمندان می تواند از عوارض مصرف برخی داروهای خاص باشد. همچنین سوء مصرف مواد می تواند زمینه ای برای بروز این اختلال به شمار بیاید.

درمان حرف زدن در خواب
درمان حرف زدن در خواب

 

حرف زدن در خواب چه عوارضی به دنبال دارد؟

همان طور که اشاره کردیم، حرف زدن در خواب سالمندان به طور معمول می تواند بی ضرر باشد. با این حال، این عارضه می تواند کیفیت خواب سالمند را با افت روبرو کرده و موجب افزایش خواب آلودگی در طول روز باشد. همچنین این حالات می تواند برای خواب افراد دیگر نیز مزاحمت ایجاد نماید. علاوه بر این، کلماتی که فرد در طول خواب به زبان می آورد، می تواند روابط او را تحت تاثیر قرار داده و باعث شرمندگی وی شود. به همین جهت توصیه می شود تا در صورت بروز این عارضه، برای علت یابی و درمان آن اقدام نمایید.

 

درمان حرف زدن در خواب

برای درمان اختلال حرف زدن در خواب سالمندان لازم است موارد مختلفی را مدنظر قرار دهیم. در گام اول می بایست  علت حرف زدن در خواب سالمندان توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد. سپس با توجه به علت زمینه ساز اختلال، برای درمان آن اقدام می شود. بر همین اساس می توان از روش های زیر برای درمان این اختلال کمک گرفت:

دارو درمانی: در اغلب موارد برای درمان این اختلال نیازی به دارو درمانی وجود نخواهد داشت. با این حال، ممکن است در برخی از موارد ممکن است برای درمان اختلال روانی که زمینه بروز این عارضه را فراهم کرده است، با تشخیص پزشک از دارو درمانی استفاده گردد.

درمان های روانشناختی: درمان های روانشناختی نظیر درمان شناختی رفتاری می تواند در این زمینه موثر واقع شوند. این درمان موجب بهبود وضعیت هیجانی فرد شده و کمک می کند تا با کاهش تنش ها و اضطراب ها، خواب بهتری را تجربه نماید.

توجه به بهداشت خواب: یکی از مهمترین موارد برای درمان حرف زدن در خواب سالمندان این است که نکات مربوط به بهداشت خواب نظیر دمای محیط، توجه به ساعت خواب و… مدنظر قرار گیرد. بدین ترتیب فرد می تواند خواب بهتری را تجربه نماید.

 

بیشتر بخوانید: علت تکرار جملات در بزرگسالان

به این مطلب امتیاز دهید

نظر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *